Světla pro denní svícení
Motorová vozidla musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení. Tato povinnost vyplývá ze zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů. Konkrétně je tato povinnost obsažena v § 32 odstavci 1.
Světla pro denní svícení jsou charakteristická silně rozptýleným světelným tokem, který netvoří kužel jako u klasických světlometů. Takto rozptýlené světlo neoslňuje protijedoucí řidiče ani neosvětluje vozovku, ale splňuje zásadní podmínku bezpečného provozu „být viděn". V současné době jsou tato světla pro denní svícení součástí základní výbavy pouze u vozidel vyšší třídy. Vzhledem k rozšíření a zlevnění LED technologie si je však na svá vozidla nechává namontovat stále více motoristů.
Provedení a umístění světel pro denní svícení je dáno homologačním předpisem EHK/OSN č. 48, který předepisuje vyhláška č. 341/2002 Sb. a jejich používání se řídí zákonem č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích pozměněným zákonem č. 411/2005 Sb. Samotná světla jsou homologována dle předpisu EHK/OSN č. 87.
Homologovaná LED světla pro denní svícení jsou osazena speciálními LED čipy s vysokým výkonem cca 1W/čip a mají pětinásobnou svítivost oproti běžným LED světlům. Dokladem opravňujícím k používání světel k dennímu svícení je značka RL vylisovaná na krycím skle světla nad homologační značkou. Pokud na světlech tato značka není, jedná se o podstatně levnější poziční světla. To jsou světelné sety osazené běžnými diodami, které se umísťují nejčastěji na autobusy a kamiony k zdůraznění rozměru vozidla.
Základní pravidla pro dodatečnou montáž světel pro denní svícení:
-na jedno vozidlo se montují dva kusy světel, svítících světlem ve spektru bílé barvy
-svítilny se umísťují ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm do 1500 mm na přední část vozidla
-vzdálenost svítilen od bočního obrysu je max. 400 mm a vzájemně mezi světly min. 600 mm (u vozidel s šířkou menší než 1300 mm je povolena vzájemná vzdálenost 400 mm)
-světla se rozsvěcejí automaticky po zapnutí zapalování (nastartování motoru) a zhasnou po jeho vypnutí, nebo při rozsvícení obrysových světel
-dodatečná montáž světel pro denní svícení není přestavbou vozidla ani změnou technických údajů, proto jejich umístění na vozidlo nepodléhá žádnému schvalování ani zápisu do TP.
Druhy denního svícení:
Světla vybavená vysoce svítivými LED diodami s bílým světlem o teplotě 6000K. Jsou nejvíce používaná a nejoblíbenější světla pro jejich snadnou montáž, velké množství druhů a tvarů. Tato světla zvládne namontovat každý zručnější motorista.
Modulární LED světla umožňující individuální sestavení diod. Většinou se instalují do nárazníků, pomocí přiloženého, speciálního výkružníku. Jejich montáž je složitější a je nutné dodržet správné vzdálenosti jednotlivých diod, aby byly splněny zákonné podmínky pro denní světla. Odměnou je naprostá originalita vzhledu.
Světla s homogenní svítící plochou – nejsou vidět jednotlivé LED diody – tuto technologii nabízí jako první pouze firma OSRAM
LED světla integrovaná do originálních mřížek nárazníků. Velice jednoduchá montáž. Vyjme se originální mřížka nárazníku a vymění se za mřížku s LED denním svícením. Jedná se o nejjednodušší a nejrychlejší druh montáže denního svícení, bez jakýchkoliv úprav nárazníku. Nevýhodou je menší nabídka pro konkrétní vozy.
Denní svícení integrované do předních světlometů. Jedná se o kompletní tuningové světlomety, které obsahují mavíc denní svícení. Montáž se provádí pouze výměnnou za originální světlomety.